Search for:

Innlandet Flyklubb ble etablert i 1935 og det har periodevis vært Norges største flyklubb. Med det stabile været vi har på Hamar er det mulig å gjennomføre flygninger hele året.

Innlandet Flyklubb hadde ved årets slutt (2022) 328 medlemmer hvorav 187 var aktive medlemmer. Dette er en økning på 72 aktive medlemmer i forhold til 2021. Dette er en utvikling vi setter pris på.

Flyplassen ligger sentralt i Hamar og er lett tilgjengelig for piloter og andre interesserte. Lokasjonen er en av faktorene som bidrar til et aktivt flyklubb- miljø. Tårnbygget fungerer nå som klubbhus og blir benyttet nesten daglig av medlemmene og er et naturlig samlingspunkt for medlemmer og andre som har muligheter på dagtid til en hyggelig og lærerik flyprat. For det meste er det varm kaffe i tårnbygget når medlemmer og andre besøker plassen.

Klubben har flyttet over i tårnbygget og det må derfor finnes en løsning og et vedtak på bruk og nyttiggjørelse av klubbens eksisterende klubbhus.

Som nevnt har det blitt flere medlemmer i løpet av året. Klubben har medlemmer fra 17 til over 80 år, og det er i dag er mange nye piloter i klubben i alle alderstrinn. Disse har blitt en del av klubbmiljøet. I tillegg opplever vi at flere kommer langveisfra for å lære å fly samt ta utsjekk og for å være en del av klubben. Attraktivt utstyr, konkurransedyktige priser, tilgjengelige flyinstruktører og et godt klubbmiljø er tilbakemeldingene som kommer fra våre nye medlemmer.

Det bør også nevnes at stadig flere av klubbens medlemmer drar på lengre flyturer, noe som er med på å utvikle klubbens piloter.

Et godt samarbeid med HAGL fallskjermklubb har også gitt en positiv effekt. På godværsdagene er det yrende aktivitet på Hamar Flyplass.