Flydagen Hamar 2024!

Den 14. September 2024 arrangerte vi i Innlandet Flyklubb, Flydagen Hamar som svært mange hadde sett frem til. Klokken 11:00 lørdags morgen gikk startskuddet for det som skulle bli et av tidenes «Flydag» på Hamar Flyplass. Ingen tåke var å se og solen hadde allerede meldt sin ankomst i det` de første ivrige var på plass. Men før vi fortsetter på solskinnshistorien, går vi litt tilbake i tid – som var grunnlaget for denne dagen.

I fjor arrangerte vi Flyplassens dag på Hamar Flyplass. Dette ble en dag med stor suksess tross litt treg start på grunn av tåke som er vanlig på denne årstiden. Alt i alt var det en vellykket dag med ca. 1500 tilskuere som koste seg i solen som etter hver dukket opp. Ingen store insidens og gode tilbakemeldinger fra publikum. Vi lærte også mye her, hvordan man kunne gjøre det litt bedre for neste arrangement – Flydagen Hamar 2024.

Så fort Flyplassens dag var over, satt vi i gang med planlegging av Flydagen Hamar. Det har vært noen møter der alle involverte kunne snakke om hva man kunne gjøre annerledes, hva som fungerte og hva man kunne supplere med. Her kom det mange gode ideer.

Det å arrangere et flyshow kan kanskje høres enkelt ut, men det er noen utfordringer som må løses og hensyn skal tas Ref. forskrift om flyoppvisning. Kort fortalt kan man dele det inn i tre deler; Enkeltstående oppvisning hvor man drar for eksempel en roll eller loop over et enkelt arrangement. Så har vi liten og stor flyoppvisning som krever søknad og godkjennelse fra luftfartstilsynet (Det skal ikke veldig mye til før man havner over i flyoppvisning kategori to og tre). Her skal det lages risikoanalyse, beredskapsplan, sikkerhetssoner, definere ansvarlig stevneleder og operativ leder, osv osv. Dette er en lang prosess som gjøres av kyndige med god erfaring i dette, som vi i klubben er så heldige å ha.  Deretter er det økonomi, funksjonærer og kontakter som får det hele til. Uten noen av disse elementene er det omtrent umulig å gjennomføre et flyshow. Tidsperspektiv for planlegging av slikt arrangement er ca. ett år. Et flyshow-program er i det høyeste grad dynamisk og man skal holde hodet kaldt for å sjonglere det riktig.

Det er mange brikker som skal falle på plass og kanskje den viktigste av alle er funksjonærene og dugnaden rundt. Vi får ikke takket nok for den FANTASTISKE dugnaden som har blitt lagt til grunn for dette arrangementet. Her har medlemmer ordnet rundt flyplassen, fikset gjerder, malt, ordnet med toalett, parkering, infrastruktur og listen fortsetter i det lange. Mange arbeidstimer har gått med i god tro om at dette blir en knall dag!

Flydagen Hamar 2024 ble en solrik, historisk dag med ny rekord (rundt 3000) i antall tilskuere. Det ble ledet av det dedikerte speaker-teamet Rolf Liland og Tom Brien som vi var så heldige å ha ombord. Vi hadde et bredt spekter med akrofly og veteranfly samt at vi fikk vist viktigheten av flyplassen på Hamar. SAR queen, Fonnafly, Field Geo og Innlandet Flyklubb Brannkorps fikk demonstrert hvordan beredskap, luftsport, samferdsel og utdanning går sammen foran et begeistret publikum som kunne nyte det hele igjennom solbrillene.

Alt i alt er vi svært fornøyd og stolt av gjennomføringen og vi vil si tusen takk til alle som møtte opp denne dagen. Vi sitter ikke på latsiden og er allerede i gang med evaluering og planlegging av neste års arrangement; Flydagen Hamar 2025!